فیلم باشگاه مشتزنی (به انگلیسی: fight club) فیلمی آمریکایی است، اقتباس شده از داستانی با همین نام به قلم چاک پائولانیک می باشد. این فیلم توسط دیوید فینچر ساخته شده و بازیگرانی همچون ادوارد نورتون، براد پیت و هلنا بونهام کارتر در آن نقش آفرینی کردهاند.
کارگردان دیوید فینچر
تهیهکننده آرت لینسون
راس گیسون بل
سن شافین
نویسنده جیم اوهلز بر اساس داستانی از چاک پائولانیک
بازیگران ادوارد نورتون (راوی)
براد پیت (تایلر دردن)
میت لاف (باب)
هلنا بونهام کارتر (مارلا سینگر)
موسیقی برادران داست
فیلمبرداری جف کرونوث
تدوین جیمز هیگود
توزیعکننده فاکس قرن بیستم
تاریخ انتشار ۱۵ اکتبر ۱۹۹۹ میلادی
مدت زمان ۱۳۹ دقیقه
زبان انگلیسی
بودجه ۶۳ میلیون دلار
خلاصه داستان
1.در فیلم باشگاه مشت زنی شخصیتی وجود دارد به نام "تایلر داردن"-با بهترین بازی تمام عمر "براد پیت"-که اصلا وجود خارجی ندارد اما به شدت وجود داخلی دارد!یعنی تک تک انسان های روی کره ی زمین یک تایلر داردن پنهان درون خود دارند که دیوید فینچر و تیمش آن را به عرصه ی تصویر وارد کرده اند.
2.داستان با روایت اول شخص(با بازی درخشان ادوارد نورتون) بیان می شود.یک جوان کارمند بیمه با یک زندگی یک نفره ی ملال آور با دوستان یک نفره اش.او احتمالا اصول اخلاقی خاصی دارد،سیگار نمی کشد و تمام دلخوشی اش به خرید کاناپه و میز ناهارخوری و این قسم خرج کردن های الکی است.او در زندگی اش شادی ندارد،دوست دختر یا همسری هم ندارد،اما به دلیل اصول اخلاقی خاصی که دارد نمی تواند کارهای دلخواهش را انجام دهد پس فقط یک راه باقی می ماند:فرا خواندن "تایلر داردن" درون!
3.شاید در تماشای دوم فیلم و با سرعت کند متوجه شوید که قبل از ظهور واقعی تایلر در هواپیما چهار جای دیگر هم به صورت یک عکس ظاهر می شود و می رود.این چهار موقعیت موقعیت هایی هستند که احتمال ظهور تایلر وجود دارد اما بنا به دلایلی راوی قصه از فراخواندنش امتناع می کند.این چهار موقعیت عبارتند از:در اداره و جلو دستگاه کپی،نزد دکتر،در مرکز دور همی بیماران سرطانی و بعد از گفت و گو راوی با مارلا.
4.شخصیت تایلر خیلی عجیب و پیچیده است حتی می توان یک مقاله یا کتاب درباره اش نوشت!اما این تایلر همان بی قید و بندی و آزادی را دارد که شخصیت اصلی فیلم خود را از ان محروم کرده است:روی سوپ ثروتمندان ادرار می کند،قطعات فیلم پورنو در بین فیلم ها جاسازی می کند،پسری که از درس خواندن امتناع کرده را با تهدید به قتل مجبور به درس خواندن می کند و شخصیت افراد را به پول و ماشین و محتویات درون کیفشان نمی داند و ...
5.یکی از دلایلی که فیلم باشگاه مشت زنی خیلی به دل می نشیند جهان شمول بودن فیلم است.یعنی اصلا و ابدا برای وجود شخصیتی مثل "تایلر داردن" محدودیت جفرافیایی و حتی زمانی هم وجود ندارد.یکی از بزرگترین معضلات جامعه ی ما هم همین دوشخصیتی و حتی گاهی چند شخصیتی شدن انسان های جامعه است.
6.اگر بخواهم در یک جمله جایگاه فیلم باشگاه مبارزه را در بین فیلم های فینچر تبیین کنم باید بگویم:باشگاه مبارزه بهترین فیلم دیوید فینچر است!
جوایز
نامزد جایزهٔ اسکار جلوههای ویژه برای رن کلیمس و ریچارد هینز که آن را به فیلم ماتریکس در آن سال باخت.
مروری بر فیلم :
باشتگاه مشت زنی فیلمیست سرشار از مولفه های ذهنی سازنده اش دیوید فینچر که در آثار دیگرش مانند هفت و زودیاک بخوبی مشاهده می شود از شخصیت های پیچیده تا معمای که گاه حل میشوند مانند باشگاه مشت زنی و هفت و گاهی حل نمیشوند مانند زودیاک.فینچر در این دست برای بن مایه داستان دست بر روی امیال سرکوب شده شخصیت اصلی داستانش میگذارد که باعث میشود او شخصیت اصلی اش را قالب شخص دیگری در ذهنش ایجاد کند.بازی های بسیار عالی هستند مخصوصا برد پیت که واقعا فوق العاده نقشش را بازی کرده.نگاه کنید به مونولوگ های شخصیت اصلی رو به دوربین شاید کمتر کارگردانی برای این چنین قصه های از این ترفند استفاده کند .این فیلم بشدت مراد یاد فیلم ذهن زیبا می اندازد که هر دو در یک سوم انتهای فیلم رو دست بزرگی به مخاطبانشان میزنند و تازه کاشت ها و برداشت ها معنی پیدا میکنند تازه خیلی از دیالوگ های که در ظاهر بی معنی و بیجا بودند معنی میگیرند و اینجاست که مجبور میشوید فیلم را دوباره ببینید و این هنر کارگردان است که مجبور میکند مخاطب فیلمش را بشدت با دقت ببیند دقیقا مانند کاری که اصغر فرهادی در جدایی نادر از سیمین انجام داده در آن سکانسی که ساره بیات با مریلا زارعی در مورد دکتر و بارداری اش صحبت می کند در قاب دوربین پیمان معادی حضور ندارد و همین نکته که او آیا صحبت های ساره بیات و مریلا زارعی در مورد دکتر و بارداری ساره بیات را شنیده یا نشنیده.در کل باشگاه مشت زنی فیلمیست بسیار جذاب و دیدنی که با دیدنش بار دیگر به معجزه سینما ایمان خواهید آورد.
امتیاز دهی به فیلم :
بازی بازیگران:۷.۵ از ۱۰.
فرم و لحن فیلم:۸.۵ از ۱۰.
فیلمنامه:۹ از ۱۰.
کارگردانی:۹ از ۱۰.
خود فیلم :۸.۵ از ۱۰.
امتیاز فیلم :
- ۹۳/۱۲/۲۹